Leta i den här bloggen

onsdag 25 maj 2011

Irritation på onsdagsmorgonen

(det är inte ofta jag skriver långa inlägg - så ni kan gott bemöda er om att plåga er igenom det här inlägget) :-D

Irritation

... inte bara för att Gösta Kattfan har spytt i omgångar under natten, skrikit, levt rövare och vässat klorna på allt han kommit över - det sista gör han naturligtvis för att reta mig och få mig klarvaken ...

Nej, irritationen väcks när jag åter igen läser rapporter om
barnfattigdomen i vårt välbeställda land!

Är det inte dags att vår regering tar av skygglapparna, tittar på sparivern, sänker gardet kring bidragsfusk, gör försäkringssystemet humant igen och frisserar till arbetslöshetsersättning ... och tittar på undersöker/förändrar/verkställer lösningar till orsakerna bakom detta fenomen?

Svenska staten är för mångfald och mot rasism (bra!!!), men jag tycker det är ett spel för gallerian för samtdigt utspelar sig ett påhopp och ickehumant agerande från staten på redan utsatta grupper!

Vad jag menar?
  • Barnbidraget borde ge skäl för sitt namn, "bidrag". Inkomstpröva detta bidrag, som alla andra bidrag. Höj det rejält så de kommer "rätt familjer" till godo. Mig veterligen har varken PG Gyllenhammar eller Ingvar Kamprad haft särskilt stort behov att detta bidrag.

  • Sluta bedriva rasism och misstro mot långtidssjuka/svårt sjuka. Humanisera sjukförsäkringssystemet så människor kan bli friska och inte motsatsen - bli sjukare!

  • Arbetslöshetsförsäkringen är också en sanning med modifikation. Att man får 80% av lönen i ersättning är en villfarelse lögn från regering och fackförbund. A-kassan har ett tak18.700 kronor - av det dras 30% i skatt! Dessutom "straffas" den nyarbetslösa med 7 karensdagar - eftersom han/hon haft den dåliga smaken att ha blivit uppsagd! Och för att inte tala om Fa(R)s 1, 2 och 3 - där många (inte alla) förnedras med "hittepåjobb" som inte leder till någon anställning (annat än i sällsynta fall) - hur länge ska det blötas och stötas innan det sker en förändring?

  • ... och tandvårdsförsäkringen? Från att ha legat i topp vad gäller tandstatus i världen så har den försäkringen förvandlats till en klassfråga!

  • Ja, så har vi pensionssystemet också ... men det får vara just nu!

Nä, nu ska jag ta en timme eller två till att bli snäll igen ...

Gomorron!


... eller ???











26 kommentarer:

  1. Instämmer helt med föregående talare. Kram

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med dig, har funderat många gånger på hur orättvist det kan vara i vårt "välfärdssystem"
    Ha en underbar dag
    Kram

    SvaraRadera
  3. Sv: Kursen betalar min arbetsgivare och det är Företagsuniversitetet som utför kursen.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du kan hyra ut Gösta Kattfan. Till politiker alltså. Jag tänker att den effekt han har kan smitta av sig på flera, som behöver den betydligt bättre än du. Det här med barnbidraget har jag funderat över många gånger - det är verkligen orättvist.

    Hear hear, som de skulle ha sagt i England.

    God morgon också!

    SvaraRadera
  5. Dj...gt bra sagt! Leve välfärden och rättvisan!

    SvaraRadera
  6. Vältalat (skrivet)
    jag röstar på dig :)

    Ha en underbar onsdag !
    Kramar och God morgon :)

    SvaraRadera
  7. Utropstecken och punkt =)
    Kaffe nu och sen så stiger säkert humöret ;)

    SvaraRadera
  8. Det är till att vara lite upprörd på morgonkvisten?
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  9. sv: Jo jag vet att du redan har röstat, tack söta du! Men jag hoppas att jag kanske har en till läsare på min blogg :-D

    SvaraRadera
  10. Gomorron, har du vilat upp dig nu? :) ... jag håller helt och hållet med dig, sverige är i förfall !!

    SvaraRadera
  11. där fick du ur dig en hel del, jag håller för övrigt med dig
    by the way - Sluggo spydde i sängen TIIIIDIGT i morse
    kramar

    SvaraRadera
  12. DU har heöt rätt vad det gäller att man borde inkomstpröva barnbidraget!
    Många fattar heller inte det här med a-kassan de flesta tror att man får 80% men det är bara låginkomsttagarna som får det eftersom de allra flesta löbnerna ligger högra i dag. Den har inte följt med utvecklingen alls.
    SJukförsäkringen, ja den är ju helt enkelt SJUK. Att sen bestämma att alla ska var afriska efter ett visst antal dagar är ju också sjukt!
    Du har helt rätt i det du skriver! Ska vi bilda ett parti?

    SvaraRadera
  13. Bra rutet för fasen,idag är du på hugget. Ibland behövs en utlösande faktor för att man ska häva ur sig mot alla orättvisor.Dom som sitter och "bestämmer" har väl inte en aning om hur det är för "vanliga" människor,att streta och gneta med varenda litet korvöre. Blir man sen sjuk ovanpå alltihopa ja då gäller det att inte klappa igenom totalt.
    Kramen Stattinski!

    SvaraRadera
  14. Amen!*
    Håller med i varenda stavelse du skriver här idag!
    Barnbidraget har jag alltid ansett borde vara behovsprövat som alla andra bidrag. Alla har inte behov av det så varför skall alla få det.

    SvaraRadera
  15. Hej du,,jag har 2 program som jag jobbar med,båda gratis.Picasa är bra och inte så krångligt. på denna länken kan du ladda hem det..
    https://www.google.com/accounts/ServiceLogin?hl=sv&continue=https%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Flh%2Flogin%3Fcontinue%3Dhttps%253A%252F%252Fpicasaweb.google.com%252Fhome%253Fhl%253Dsv&service=lh2&ltmpl=gp&passive=true

    Sen har jag ett som heter Photoscape,som jag använder ibland,lite krångligare men man lär sig genom att prova sig fram.
    Men starta med Picasa,för det är bra..Haé Kram.

    SvaraRadera
  16. Det är tillåtet att gnälla ibland, särskilt när det finns anledningar... och det finns det!

    Hade nästan lust att gnälla lite över vädret. En blomkruka hade blåst omkull. Men, sedan kom jag att tänka på väderfenomen på andra håll i världen och då slutade jag.

    Fortsatt trevlig dag!

    SvaraRadera
  17. Hej du,,ja det smakade f-n i mig riktigt bra..Både Picasa och Photoscape är på svenska,,jag provade Gimp men vi blev aldrig goda kamrater..du hittar säkert ett program som du gillar,,Haé Kram.

    SvaraRadera
  18. Jösses vad du har jobbat framn material. Värre än en reporter - sa undertecknad - som numera SLÖAR...

    Kram hörru, jag är förb. på alla ersättningar - inte minst på det "bidrag den arbetsbefriade" får efter lång och trogen tjänst...

    Kram.

    SvaraRadera
  19. Pensionssytemet? Aha, du menar den ryska rouletten vi har, okej ;)
    Men väl rutet. Vi borde starta ett eget parti. Platsen som lammköttssekreterare är väl inte tagen redan för jag är aspirant? ;)

    SvaraRadera
  20. Har inget mer att tillägga här...Håller med dej till fullo.

    Kram

    SvaraRadera
  21. Härligt att du fick ur dig dom kloka o visa orden. Man måste ryta ibland annars är hela dagen förstörd
    Kram på dig

    SvaraRadera
  22. Håller med till 100%. Det bedrivs häxjakt på sjuka och arbetslösa som har avstått i lön för att vara försäkrade när nåt händer. Jag känner inte igen mig i detta kalla och inhumana klimat som råder nu. Många får sätta livet till också för att man inte får den vård man har rätt till. Det börjar bli som i USA fast nu börjar dom ta efter den f.d svenska modellen.

    Bra skrivet
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  23. Helt vansinnigt är allt.

    Jag tycker att det var bättre förr när sjukvården var gratis, sjuklönen 100% och ingen karensdag, 100% ersättning vid arbetslöshet.

    Sen tycker jag tänderna tillhör kroppen och ska omfattas av samma högkostnadsskydd som resten av kroppen gör...om vi nu ska betala för sjukvården.

    SvaraRadera