Leta i den här bloggen

måndag 18 april 2011

Här vilar inga sorger, men lite djupsinnig blir jag allt

På kyrkogården som är granne med mig
... som för övrigt ganska opassande heter Sorgenfri?!?!?

Men fattar ni inte ... Sorgenfri - fri från sorg ... trögskallar
*
*
*
Äsch, nu kom jag alldeles av mig ...
*
*
JO där, på Sorgenfri alltså, finns det en avdelning som är romsk som är så vanvettigt vacker att man dånar!

Det är stora pampiga marmormonument, mausoleum och hav av blommor - oavsett vilken dag på året man kommer dit.

Jag cyklade alldeles nyss förbi där och det var som att komma in på en gigantisk blomsterutställning, vilka färger!

Familjer putsade, städade och pyntade inför påsken!

Jag förundras över hur mycket romerna vårdar minnet av de sina.

Så sveper blicken över mot den "svenska" sidan och där är alldeles tomt och öde, bara en och annan påsklija syns.

Som sorgterapeut kan jag bara konstatera att vi har en märklig uppfattning kring det här med döden ... det mest självklara, men ändå så mycket hysch hysch kring ...

För om det är någonting vi kan vara helt säkra på, så är det att vi alla kommer att dö!

Dagens vårtecken






17 kommentarer:

  1. Ja herregud !! den dagen den lyckan.....eller vad säger man ;)

    SvaraRadera
  2. Sverige och svenskar har mycket att lära när det gäller att ta hand om de sina. Både före och efter döden.

    SvaraRadera
  3. Jag vill inte ha nån "trädgård" vid min grav. Snacka om utpressning att tvinga sina anhöriga att år efter år sköta platsen. Haha. Nejdå, jag vill ha en minnesplatta med mitt namn på och deras tanke lite då och då.

    SvaraRadera
  4. Diana:
    Jag tänkte mest på att vi alltid sörjer istället för att minnas de fina, skratta och komma ihåg!

    SvaraRadera
  5. Ja, det var stora skillnader på traditioner.Jag tycker att man framförallt ska vårda de anhöriga som lever...

    SvaraRadera
  6. sv: Nej vi är tillbaka i El Berro´, Sierra Espuña. Ca två timmars bilkörning hemifårn :-)

    SvaraRadera
  7. HELGA:
    Absolut - vi är inte särskilt duktiga på att vårda genertionssamanhållningen

    SvaraRadera
  8. Därför ska man inte ta livet så allvarligt. Man kommer ändå inte ur det levande....
    Kram

    SvaraRadera
  9. Ja visst är det så. Alla skall vi dö. Just därför skall man njuta av livet rejält. Älska sina när med vild passion och leva fullt ut.

    SvaraRadera
  10. venska kyrkogårdar är så tråkiga.. I Guatemala är gravarna i alla regnbågens olika färger och alltid pyntade med diverse saker. Om man tex. har gillat fotboll så kan man vara säker på att det ligger en fotboll på graven eller en tröja med favoritlaget. När jag dör vill jag att någon läggen en polismössa, en flaska vin och en bild på zlatan :)

    SvaraRadera
  11. Mmm, sorg är något man stoppar undan liksom och gravarna.. nej jag vill spridas i havet, för jag har varit medsläpad när morsan skulle "göra gravarna" och ör henna gällde det mest att hinna före systrarna så man slapp kommentarer "om att man aldrig gjorde jobbet".

    SvaraRadera
  12. Japp, det är den enda garantin som finns här i livet, att vi alla ska dö. Nu skäms jag en smula, måste kanske åka ut med lite blommor till Johans farmoro farfars grav. De stod mig väldigt nära!

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att var och en får göra som de vill. Men ett konstigt namn på en kyrkogård tycker jag att Sorgenfri är. För just på kyrkogården får man sörja öppet, det är inte så många platser man kan göra det på, utan att omgivningen tycker att det är olustigt eller jobbigt.

    SvaraRadera
  14. Ska till pappas grav i påsk och göra fint, men det blir nog klassiska penséer. Man får ju inte ha det hur som helst på den kyrkogården...

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Så Sant så &...Tyvärr det det gå fortare än vad man vill/tro så...
    Det gäller att Leva i nuet & inte ta något/någon för givet..
    Livet går liksom inte i Repris ;)

    Waooooooooooooo,vilket ljuvligt foto ♥

    /Kram i varma vår ☼

    SvaraRadera
  16. Romer är också duktiga på sluta upp så fort någon är sjuk. Minns en gång när jag kom in i centralhallen på sjukhuset och såg säkert 40 romer där. Fick höra sedan att det var en av deras anhöriga som var svårt sjuk och trots att inte alla fick besöka personen så fanns alla där ändå.

    Jag försöker minnas de glada stunderna jag haft med mina anhöriga och inte deras dödsdagar.. Hoppas att det blir så för andra den dagen det är min tur att "gå över".

    Sv: ja visst är det märkligt att man alltid funderar på om man gjort något brottsligt när man ser en polisbil.. Precis som om man skulle haft en blackout och inte minns det kriminella man gjort!! Hahaha

    SvaraRadera
  17. Jag älskar att promenera på kyrkogårdar just för att det är så vackert med alla blommor. Skulle också vilja ha en romsk avdelning på den kyrkogård pappa har sin sten. Hade varit fint.

    Ska förresten dit och göra fint nu när snön försvunnit.

    SvaraRadera