Leta i den här bloggen

torsdag 26 maj 2011

Sökte ett jobb idag

på Länsstyrelsen som "Kommunikatör för samhälls- och hälsoinformation" för nyanlända assylsökanden!

Blev helt eld och lågor eftersom det påminner om mitt tidigare arbete och slängde snabbt iväg ansökan!

När det liksom var gjort, läste jag det "finstilta" med linserna inne, extraglasögonen på och hjärnan påslagen ...

"Utöver god svenska i tal och skrift ser vi att sökande pratar ett arabiskt språk flytande"

Nog borde väl, och nu citerar jag skriver jag som det uttalas  a´la Sattinskans arabiska - "la schåkran" (nej tack), "schåkran" (ja tack), "habibi" (älskling, min vän) och "jalla,  jalla" (skynda, fort) räknas som "flytande" arabiska???

Vilken tur att man har goda och meriterande kunskaper i arabiska!










21 kommentarer:

  1. Haha! Tänk vad du kan! ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. va bra då får du nog jobbet;)

    SvaraRadera
  3. Undrar om språkkunskaperna kan slå dina meriter. Just nu kanske det är mest Arabisktalande som kommer. Men nästa oroshärd kanske är i Asien. Ska man då prata Arabiska med dem? Kram

    SvaraRadera
  4. Då gäller det till att vrål plugga så att du inför intervjun kan prata arabiska flytande :)

    SvaraRadera
  5. Impregnerande på min ära :)
    Jag hade en gång den förnämliga äran att arbeta ihop med en arab en gång och han förklarade att Jalla Jalla även kan skrivas som Y´alla, Y´alla vilket skulle betyda en åkallan eller prisande av allah.
    Så nu vet du det ;)

    SvaraRadera
  6. ANDERS: Tackar, nu är jag ... om möjligt, ännu mer säker i min arabiska :-D

    SvaraRadera
  7. Man ska inte vara så petig. Jag håller tummen i alla fall.

    God natt!

    SvaraRadera
  8. Men går det inte med arabiskt kroppspråk??? Klicka med tungan?

    SvaraRadera
  9. Imponerande;) Håller tummarna! Arabiska verkar ju skitlät att lära sig;)
    Sv:Jag är själv nybörjare med sur deg, hålller på att lära mig.
    http://kalasgott.com/recept/vetesurdeg-sa-har-gor-du/
    Sen stoppar du in den i kylen, om du inte bakar upp allting, och fortsätte mata den och skaka den,nån gång i veckan(inte varje dag) alt. fryser in i lagom portioner, och tar fram när du vill baka
    Du kan baka baguetter eller limpor eller bulla , googla, eller följ receptet här:http://kalasgott.com/recept/surdegsbaguetter/
    Kramen

    SvaraRadera
  10. Men du kan ju ligga väldigt bra till om de inte hittar någon som kan arabiska flytande. Det är ju väldiga krav på vissa platsannonser.
    Håller tummarna.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  11. Skönt att det är fler som genar i läsandet!

    SvaraRadera
  12. Du får ta en snabbkurs ;-)

    SvaraRadera
  13. Men...Jag trodde du pratade OCH skrev flytande på Arabisk ;)
    Nu får du plugga häcken av dej så jobbet blir ditt ;)

    Kramar

    SvaraRadera
  14. hahaha! ja fasen! det där är mer flytande än min arabiska, du borde få det jobbet ;)

    SvaraRadera
  15. Trodde Jalla jalla = rännskita......

    Håller en tumme!

    Gomorronkram

    SvaraRadera
  16. Hahaha! Det räcker nog :-)

    SvaraRadera
  17. Hahaha! Det räcker nog :-)

    SvaraRadera
  18. Hoppsan... Lite morgonhicka, tydligen :-)

    SvaraRadera
  19. Nu gäller det för Stattinskan att gå en snabbkurs! Alla grå är väl hemma, så det borde funka :) Kram

    SvaraRadera
  20. Äsch då - det hinner du väl plugga in ;)

    SvaraRadera