Leta i den här bloggen

måndag 21 mars 2011

Så här ligger det till

Starta eget-bidraget är borttaget - såvida du inte varit arbetslös i 18 månader och deltagit i arbetsmarknadstjolahejsan.

Du får inte registrera ett företag medan du uppbär A-kassa ... du får inte ens förbereda eller undersöka marknaden, inte ens om du gör det på din s.k. fritid (för man står väl inte till AM:s förfogande 24 timmar per dygn?)

Du får inte plugga 100% - inte ens om du gör det
utan studiemedel (och det är ju inget att orda/säga något om)
Du kan i vissa fall få studera 50% utan studiemedel - men det ska ansökas om och godkännas av din A-kassa. Samma regler gäller för kvällskurser och helgkurser - de måste godkännas (jag undrar om man får dreja på torsdagkvällar)

Jag förstår inte den här politiken???

Man bakbinder människor, försvårar snarare än underlättar att komma tillbaka på "banan" igen!

Hur faan tänker våra svenska politiker som pratar med stora, väna käftar om att "fler måste ut på arbetsmarknaden"?

Jag föraktar och gör inte bara en tummer ner, utan två(tusen) för krångel-Sverige och vältaliga politiker, vars vältalighet sträcker sig till rent, skärt och förbannat "skitsnack"!



... jo, det är sant ... se själva!









26 kommentarer:

  1. Verkligen bakvänd politik, uppmuntrar verkligen inte till nyföretagande och att man ens ska våga börja drömma.... KRAM!

    SvaraRadera
  2. Den politiken kan de nog inte själva förstå. Låna pengar till att sänka skatter medan vården går på knä. Det är äckligt. kramiz

    SvaraRadera
  3. Hmm, låter konstigt....

    Vad knasigt att jag inte lämnat ngn adress till min blogg! Det trodde jag att jag hade gjort! Tur du hittade mig nu då:)

    SvaraRadera
  4. Om det var värt att lägga ned tiden... näe... men bra terapi å billigare än en skrynklare ;-) KRAM

    SvaraRadera
  5. vad är det för politik egentligen, låter ju helt enkelt inte klokt
    Sv: insulinpump har jag haft i MÅNGA år
    kramar

    SvaraRadera
  6. Det är sjukt hur dom ändrat på allt. Nej, ner med moderatjävlarna!

    SvaraRadera
  7. Det där med starta-eget-bidraget visste jag och det är helt skumt. Det är som ett klasstänkande för arbetslösa. Att man inte får plugga med A-kassa kan jag förstå - då kan man ju få studielån istället. Annars är det nog bra frestande för många att se till att få sparken, ta karensen och sen börja plugga med betalt.

    Dreja får man göra på tisdagar, inte torsdagar heller!

    SvaraRadera
  8. KRÖNIKÖREN: Förvisso, men man står ju inte till arbetsmarknadens förfogande 24 timmar om dygnet. Man kan ju plugga på distans och plugga på kvällarna ... likaså om man har ett heltidsjobb och väljer att plugga utan studiemedel och fördriva studierna på kvällstid.

    SvaraRadera
  9. Jag blir så förbannad att jag nästan håller på att gå upp i atomer. Atomer är det sista vi behöver i denna oroliga värld!
    MEJLA DETTA INLÄGG TILL SAMTLIGA PARTIER!
    Gärna två gånger! Maud behöver tre gånger!
    Kram

    SvaraRadera
  10. det är så knepiga regler och det drabbar alltid de som redan har det dåligt,

    SvaraRadera
  11. Det kallas arbetslinjen och alliansen tror att man blir mer benägen att anstränga sig mer för att få ett jobb.
    Bra va?

    SvaraRadera
  12. Man kanske måste gå en kurs för att förstå vad de egentligen menar;)
    kramizzzzzz

    SvaraRadera
  13. Fan vad lustigt eftersom jag ser moderaterna som dom som vill att folk ska vara företagere! Men oj glömde visst att man inte ska ha bidrag utan man ska bara klara av det med allt kaptial man har på banken! eller inte....

    suck

    Love

    SvaraRadera
  14. Den här politiken är inte till för människor. Så är det bara. Fan!

    SvaraRadera
  15. Ja det här har liksom varit min verklighet sen jag fick a-kassa den 1 december förra året. Jag visste detta och ville därför inte försöka dra igång ett eget företag när jag först blev arbetslös. Ett nytt företag bär sig ju liksom inte förrän efter flera år.
    Så snacka om rävsax. Och att jag blev skittrött på alla som tjatade - och tjatar - om att jag ska starta eget.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  16. Sv: Nej, bland såna som du och jag är det nog inte så vanligt. Tyvärr har jag hört andra önska sig sånt och liknande (Åh ett år med a-kassa, då kunde jag få trädgården i ordning, hinna läsa in ditten eller datten, passa på att lära mig spanska etc etc), eller som föräldralediga som passar på att skriva in sig på en kurs för att få ha syskon längre på dagis.

    Jag vill bara säga att jag inte försvarar systemet, men förstår ibland, ibland alltså - oftast inte, varför saker och ting är som de är. Och det blir alltid extra tråkigt när seriösa vettiga människor som du kommer i kläm bara därför.

    Har inte kommunen någon starta-eget-hjälp? Har för mig att vissa kommuner har det.

    Vi ses på puben!

    SvaraRadera
  17. Visst är det sjukt!! Man får inte göra någonting som hjälper en att få ett jobb. Sen sägs det vitt o brett att Sverige går så himla bra nu. Men det känns som om arbetslösheten inte minskat!
    Hoppas du slipper halva löner och får hela snart..

    Läskigt med händerna. Tur det är bättre idag. Kan det ha varit en allergisk reaktion tro?

    Kramisar

    SvaraRadera
  18. Heligt förbannad är vad man blir!! Det finns många högerhänder som inte vet vad den vänstra gör tydligen... I ena sammanhanget låter det si och i andra sammanhanget låter det så - och de synkar inte tillsammans!!

    Borde nästan väl slå dig på käften för att understryka att jag håller med dig - bara för att följa övrig logik. Väljer nu att ge dig en varm kram och en ordentligt uppmuntrande dunk i ryggen och sucka djupt!

    SvaraRadera
  19. MAn kan bara säga FYFA....

    SvaraRadera
  20. Det är så, numera så motarbetar regeringen ALLA, ja inte dom rika så klart, men alla oss andra, dom arbetslösa, dom sjuka, dom utstötta. Kanske passar vi inte in i deras välfärds-Sverige?
    Kram och god morgon

    SvaraRadera
  21. SKREV NYSS ATT JAG VAR -ÄR FÖRBANNAD PÅ SYSTEMET. SOM MER MISSGYNNAR ÄN HJÄLPER, DET STJÄLPER MÄNNISKOR SOM INTET ANNAT VILL ÄN ATT GÖRA RÄTT FÖR SIG. .....


    EN HEL BIBBA KOMMENTARER FÖRSVANN - TROR JAG. KRAM.

    SvaraRadera
  22. Oj, det där var lite krångligare än min lilla hjärna klarade av att förstå, så här på morgonen!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Men den här regeringen har ju sagt att det bara är de som arbetar som räknas...alla andra kan gå och dö.

    SvaraRadera
  24. Jag håller med dig till fullo. Man får ingen praktik heller, inte ens om man ordnar den själv. Om man inte har ett funktionshinder, då kan man få några få veckor. Eller när man riskerar att bli utstämplad. Fast det här har jag redan sagt, men det gör mig så upprörd så jag säger det igen.
    Praktik kan ge jobb. Det är till och med vanligt att det leder till jobb. Vid praktik har man lika mycket betalt som vid a-kassa. Vad är problemet egentligen, undrar jag..?

    SvaraRadera