Leta i den här bloggen

måndag 26 september 2011

Underbart Håkan Carlberg

Hittade den här artikeln i Sydsvenskan i morse och den berörde mig och är så tänkvärt att jag helt enkelt måste dela med mig!

Arbetslösheten gör dig till ingen

"Denna artikel tillägnas Sveriges regering och lokala politiker.

Arbetslöshet är mördande och dödar en människa själsligt.
Jag har mist ett litet barn i samband med förlossning. Jag har fått ett besked att jag har cancer.
Barnet dog. Min cancer opererades omedelbart. Två händelser som självfallet påverkar en människa. Mig har det lört en hel del om vad som är problem i livet, att vägen framåt inte alltid är spikrak och att allt inte blir som man tänkt sig.

När tuffa och ibland grymma saker inträffar drar vissa vänner sig undan. Någon eller några få kan finnas där som tröst och stöd - att ha drabbas av cancer och att ha mist ett litet barn finns alltid kvar och man förhåller sig till det, accepterar och livet går vidare.

Att vara arbetslös och att ha varit det i två år är förnedrande, förminskande och fullständigt nedbrytande - det går inte att acceptera. Du blir ingen, din ekonomi havererar, hela din värld ramlar långsamt ihop - och vart tog alla vänner, alla samarbetspartners från tiden som regionchef, som projektledare etc vägen?

Jag har mängder av personer jag samarbetat med i kortare och längre projekt runt om i landet. Vi har utvecklat, konfererat, rest, gjort framsteg tillsammans - men så plötsligt är alla försvunna. Arbetslösheten gör dig till ingen!

Jag försöker. Jag har rutiner, men är inte behövd, är inte sedd, vill ge; fullt mänskliga behov kan tyckas, inget märkvärdigt med det liksom att har arbetskamrater, samarbetspartners, att ingå i en gemenskap, i ett sammanhang.

Jag har mist ett barn. Jag har haft cancer. Det överlevde jag.

Men överlever jag arbetslösheten?"

Håkan Carlberg






32 kommentarer:

  1. Dagens Sverige i ett nötskal.Slå på den svage och gynna den rike. Kram

    SvaraRadera
  2. Starkt och tänkvärt!
    Även jag, trots att arbetslösheten är självvald, saknar det sociala ibland!

    Gomorronkram

    SvaraRadera
  3. Bra artikel om en så jobbig tid!

    SvaraRadera
  4. Silar mygg och sväljer kameler. Var finns vettet?

    SvaraRadera
  5. Bra artikel och mycket tänkvärda ord.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Skrämmande aktuell frågställning för många - mycket bra artikel!

    Du har en grej att hämta inne hos mig - gå in och kolla!!!

    Go förmiddag :D

    SvaraRadera
  7. ~Starkt~
    Blir verkligen rörd och berörd/Kram Kram

    SvaraRadera
  8. Jag skulle ha haft svårare med att gå igenom de två första. Jag har varit arbetslös, fastän som kommunalarbetare om nu det gör någon skillnad? Inga resor, inga projekt och inga vidare roliga samarbetspartner att tala om. Jag menar;
    -Hur roliga är facket egentligen...på en skala?
    Jag undrar om jag skulle ha överlevt de två första delarna.

    But, hey! That´s me =D
    Kramisar

    SvaraRadera
  9. Jag har som mest varit arbetslös en månad. Det höll på att driva mig till vansinne.
    Att jag inte arbetar nu är ju självvalt, och då blir man inte vansinnig (bara lite smågalen ;-) )

    SvaraRadera
  10. Ja du ibland kan debatt artiklar slå en med häpnad. Det gånger dom gör det är det oftast så att en människan som man har en bild av slår en med häpnad. Det som är synd är att man måste ha ett "namn" för att någon ska lyssna
    Ha en fin eftermiddag

    SvaraRadera
  11. hemskt.. har en vän som är i samma sväng och tänker likadana tankar. Fruktansvärt!!

    SvaraRadera
  12. Visst är det superjobbigt! Vad hände när du blev arbetslös, var det inte så ett tag att en massa folk drog i dig och ville ha dig?

    SvaraRadera
  13. Oj..tufft,starkt och mycket tänkvärt.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  14. Så sant som det var skrivet!
    Men man blir osedd vid en livslång kronisk sjukdom också, det vet jag av erfarenhet. Men det här med arbetslöshet är hemskt... och det som skulle blir så bra med regeringsskifte och förminskade bidrag. Och nu med sänkt restaurangmoms kommer så otroligt mååååånga att får arbete i restaurangbranschen, det har jag sett Fredrik säga i teve!
    heanku

    SvaraRadera
  15. Jättebra artikel. SÅ är det för jag har varit/är där.

    Kom förbi här för att läsa bongo-historia. Men stafettpinnen har inte hunnit hit än ser jag. Eller också så är jag helt blind.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  16. Skitbra skriven insändare!!!!!!!!! Det stämmer!!!!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  17. En av de starkaste normerna i Sverige är just att det är viktigast av allt att ha ett jobb, den normen skulle jag nog kunna tänka mig att granska lite kritiskt. När vi träffar nya människor är en av de vanligaste frågorna "Vad sysslar du med?", 0ch svaret förväntas vara vad du jobbar nmed... Hade en kompis som mellan två jobb kallade sig "arbetsbefriad" i stället för "arbetslös", det var många som fann det oerhört provocerande!

    SvaraRadera
  18. Shit !! vilken pers att läsa igenom:(
    Tack för att du delade - tänkvärt -

    SvaraRadera
  19. Jag håller med det FREJA skriver längre upp.
    När jag läste artikeln tidigare idag tänkte jag precis det som Freja ger uttryck för här i sin kommentar.
    I Sverige ÄR man sitt arbete.
    Jag frågar aldrig en människa vad han/ hon arbetar med.
    Om någon frågar mig: "Vad gör du då?"
    Svarar jag "Åt vadå?".

    SvaraRadera
  20. Otroligt bra skrivet,man behöver få läsa sånt där,
    Kram vännen

    SvaraRadera
  21. Mycket tänkvärt!!
    Kan tänka mig att arbetslöshet knäcker även den bäste, tyvärr....
    Kram

    SvaraRadera
  22. God Morgon söta du! Hoppas att du får en fin dag! morgonkram!

    SvaraRadera
  23. Oj, oj, oj...MYCKET starkt och tänkvärt! ♥ Så fruktansvärt att en människa ska behöva tänka i de där banorna! Något måste göras åt vårt samhälle!
    Kram och godmorgon!

    SvaraRadera
  24. SÅ rätt, man är ingen! :/ Vilket jävla samhälle vi har som inte gör något åt saken!

    SvaraRadera
  25. Oj vilken artikel den berör verkligen!
    Kram

    SvaraRadera
  26. Det som är mest tragiskt när det gäller arbetslöshet är ändå omgivningen. En stor massa som tror man väljer att inte arbeta och leva utan pengar. Att man anses vara lat osv.. Det knäcker nog många mer än själva avsaknaden av arbete misstänker jag. Det är givet individuellt. Jag personligen har inget emot att vara hemma med mina barn. Har valt det i dagsläget och mår toppen med det :) Men innan jag tog det beslutet sökte jag hur mkt jobb som helst men ingen respons överhuvudtaget. Jag arbetade hårt med att finna ett jobb men ansågs ändå vara lat!!

    SvaraRadera
  27. Hej Stattinska även du från Norrland. Tack för att du läste och publicerade min debattartikel! Tack också till alla er som kommenterat.

    En stor varm kram till er alla idag på Alla hjärtans dag!

    Håkan Carlberg
    www.hcarlberg.wordpress.com

    Tack också för en underbar blog!

    SvaraRadera