Leta i den här bloggen

måndag 10 oktober 2011

Världsdagen för psykisk hälsa

är det idag ... mitt hjärteämne!

Tidningar skriver gärna om "Kanelbullens dag" och "Kvinnodagen"
men Världsdagen för psykisk hälsa som berör oss alla någon gång under livet ... skrivs ingenting!
(förutom en liten notis i HD)

När ska vi våga lägga stigmatisering åt sidan
och se personerna bakom diagnosen - fokusera på personers funktioner
istället för funktionshinder/nedsättning?

Heja Världsdagen för psykisk hälsa!

Ja, jag vet att jag har visat den här bilden innan (som hänger hos mig) - men den tål att visas hur många gånger som helst!
... så fy skäms till tidningar som inte lyft detta SvDDNSkånskan, Sydsvenskan med flera

Gomorron!







30 kommentarer:

  1. Ja det är märkligt att en fysisk sjukdom respekteras så mycket mer även nu på vårt "kloka" 2000-tal. Inte är det allt som utvecklas, inte :(

    Kraaam

    SvaraRadera
  2. Det är en märklig värld vi lever i...
    Det citat säger allt!

    SvaraRadera
  3. Som sagt...det är en märklig värld vi lever i.
    Som om kanelbullen skulle vara viktigare....skulle inte tro det!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Psykisk ohälsa har alltid varit något man talat tysst om. Ont i ryggen går väl bra men när det värker i själen då tiger vi...

    SvaraRadera
  5. Det har ju alltid varit hysh-hysh och lite skämmigt när det kommer till psykisk ohälsa. Det är väl dags att ändra på det nu!

    SvaraRadera
  6. Det är ju märkligt att dom inte uppmärksammar detta i media. Är kanske så att det man inte uppmärksammar finns inte och så sopar man det under mattan.

    SvaraRadera
  7. Ja nog tål den att visas!

    Gomiddag!

    Kramiregnet

    SvaraRadera
  8. Glömde svara........ja, i badrummet!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Ja det finns hur många dagar som helst att fira och som egentligen är rätt värdelösa,bara som en rolig grej.Men det som är verkligen viktigt bara går spårlöst förbi,
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  10. Kan det vara så illa så att jag är så funktionshindrad av min Bipolära sjukdom att jag inte ens vet att det är den dagen. Möjligt men nu vet jag
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  11. Håller med dig. Kanelbulle blaha...
    Saknade faktiskt min egen man i tv-soffan imorse. Där satt Arvid Lagerkrantz, Ingmarie Wieselgren och Hillevi Wahl, alla tre skickliga och samstämda kring psykisk ohälsa. Samma ämne som maken jobbat med under senaste tio åren med dussinet "läroböcker". Han har dessutom satt prägel på veckan med sitt "hjärnkoll" ett av temat kring det stora ämnet.

    Du brinner också för detta. Bra rutet och hur kan människor värdera ett frimärke före en kantstött varelse. Begriper inte hur man någonsin får balans i detta. Har själv sjuka, fantastiskt härliga vänner med psykiska funktionshinder.
    Kram, Kram du härliga Stattinska

    SvaraRadera
  12. Visst är det obegripligt.

    SvaraRadera
  13. Ja jäklar vad bra sagt! Kram!

    SvaraRadera
  14. Du har så rätt!
    Kanelbullens dag pratades det om hela förra veckan, men att Världsdagen för psykisk ohälsa har ingen nämnt, imorgon ska dock de som vill åka till Helsingborg och gå på föreläsningar. Men först läkarbesök, M ska följa med. Klart jag skulla få ha någon med mig sa I, tänk så mycket tjafs det varit om det, hur jag kämpat för det, men sålänge R hade makten var dte total stopp.

    Krams

    SvaraRadera
  15. Kanonbra, du har rätt. Skäms alla blaskor.

    SvaraRadera
  16. Tur att DU lyfter fram denna viktiga dag! Jag skäms och erkänner att jag hade ingen aning...
    Psykisk ohälsa är ju tyvärr inte något man gärna pratar om även om jag tror att vi blivit bättre på det. Det är inte lika hysch hysch nu som det kanske var förr.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Här har landstinget haft en föreläsningsserie med en massa intressanta föreläsningar under rubriken "Det är bara något psykiskt!". Tyvärr har jag arbetat och inte kunnat gå på någon av dem...men det är bra att det uppmärksammas.

    SvaraRadera
  18. knäppt att det inte uppmärksammas mer, kram till dej

    SvaraRadera
  19. Hade inte en aning om det, det borde tidningar skriva mer om än den eländiga kanelbullen!

    SvaraRadera
  20. Hmmm.....inte ens jag som är funktionshindrad/nedsatt psykiskt hade en aning om att denna dag fanns !!!! Men tack för informationen :))
    Å gissa om det kommer LYSA om den nästa år ;)
    Gokväll :)

    SvaraRadera
  21. Jag har inte sett någonting om den dagen idag, bra att åtminstone du tar upp den.

    SvaraRadera
  22. Va, det hade jag ingen aning om ??? Det är likadant med jobb där man har hand om människor, de värderas inte högt heller. Vilken människosyn ! Fruktansvärt om man tänker på det.

    Jättebra att du tar upp det. Att må psykiskt dåligt kan hända alla.

    Kram och ha det gott

    SvaraRadera
  23. Den skylten kan visas ofta för jag tycker den är bra och mycket tankeväckande!! Godmorgon min vän! Kramiz

    SvaraRadera
  24. Det är fortfarande ett jäkla tabu kring psykisk ohälsa.

    Bra att Du tar upp det.

    SvaraRadera
  25. JA nog är det märkligt!!!!! Lånar den bilden av dej!

    SvaraRadera
  26. Mäh! Detta MISSADE JAG! Bläää!!!

    SvaraRadera
  27. Jag visste inte om det trots att det är ett ämne som är mig nära om hjärtat med. Hm. Det är ett ämne som inte kan tjatas ut, finns så otroligt mkt som behöver göras på det området. God natt!

    SvaraRadera
  28. Det visste jag inte, men då har ju säkert inte tidningarna i Finland heller lyft fram det... Tack för att du gjorde det. Bilden är fantastisk. Den skall jag visa åt min dotter!
    Kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  29. Har sett det innan, men det är så himla bra!! Och tänkvärt!!
    Och sorgligt...

    SvaraRadera
  30. Helt sjukt och ganska så pinsamt att en kanelbulle upphaussas, medans detta i princip tystas ned.

    SvaraRadera