Leta i den här bloggen

tisdag 27 september 2011

Jag vet att jag har rätt

... men rätta mig gärna om jag mot förmodan har fel!

Eftersom det har varit trögt för mig att kommentera inlägg har jag ägnat mig åt att läsa många inlägg istället!

En "tråd" som både gör mig upprörd och förvånad är "dietkrigen" som pågår på diverse bloggar!
Alla är saliga sin metod (vissa mer eller mindre besatta) och de angriper varandra och vill alla ha "rätt i sak" - övertyga andra om att deras "bantningsmetod" är den rätta!

Det är inga småflickor som vill bli "smala och vackra" som skriver de här inläggen - nej, det är oftast medelålders kvinnor som sätter likhetstecken mellan låg vikt = ideal - och inte sällan är de själva mammor!

Det sunda förnuftet och genetiken
  • Jag känner människor som levt på pizza, hamburgare och kebab som är smala och har de bästa värden man kan ha - jag känner också personer som haft samma livsstil och har kärlförändringar och är överviktiga
  • Jag har haft människor i min närhet som varit renlevdnadsmänniskor, haft normalvikt men drabbats av hjärtinfarkt vid 38 års ålder
  • Eskimåer (för att ta ett exempel) kan inte leva på medelhavsdiet då deras livsklimat kräver mer underhudsfett
  • Etc
  • Etc
  • Etc
Till alla er så kallade experter skulle jag vilja skicka en önskan
  1. Skapa inte onödig ångets för personer som av en eller annan anledning är överviktiga
  2. Läs på om genetik - övervikt har mer med gener att göra än livsstil
  3. Lycka är inte att vara smal - lycka är att vara nöjd med sig själv, oavsett!
Det finns enligt mig bara EN gyllene regel att försöka göra rätt (såvida man inte har ämnesomsättningsstörning)

Ät vad du vill, men ta hjälp att hitta rätt proportioner och rör på dig så mycket du kan (om du nu prompt måste ner i vikt) ... men framför allt så måste vi lära oss att vi inte kan förändra vår genetik och sluta ha dåligt samvete för det!!!

Hälsningar den nyktra Anorektikern!

33 kommentarer:

  1. Behöver inte rätta dig för du har ju aldrig fel. Kram

    SvaraRadera
  2. Behöver inte rätta dig för du har ju aldrig fel. Kram

    SvaraRadera
  3. Guu, det var det bästa jag har läst på länge!! Leve det sunda förnuftet!

    Jag hoppas att allt är väl med dig och att du får en fin kväll. Kram

    SvaraRadera
  4. TACK!!!! Du har så rätt.... Fast likt förbaskat måste jag ner i vikt om jag inte vill gå omkring med plåtknän som min mamma....

    SvaraRadera
  5. Tomntan: Ja men då har du rätt inställning till varför du ska gå ner i vikt - på grund av plåtknän ... det är ett bra argument och det kräver inte särskilt stora uppoffringar heller. :-)

    SvaraRadera
  6. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Du är klok som en uggla kära Stattinskan!
    Kram och puss i pannan!

    SvaraRadera
  7. Rärr Rätt..
    /Kraaam tjejjen!

    SvaraRadera
  8. Du har nog så rätt, och inte bara med genetiken utan också med det synliga behovet många har av att föra fram sin egen (nya) livsstil...
    Man borde alltid minnas allt man har att vara tacksam för istället för att fokusera på vikten...

    SvaraRadera
  9. Kanonbra inlägg! Jag läser inte dietbloggar överhuvudtaget!

    SvaraRadera
  10. Kan det vara så att många har en trivselvikt man vill nå. Jag har ingen jag trivs ändå. Det skriver jag med tanke på alla inte dietar på ett osunt sätt men även jag har läst bloggar som inte är ok i mina ögon
    Det är bra att sticka ut hakan
    Det gillar jag
    Ha en morgondag

    SvaraRadera
  11. Alla vill slå ett slag, eller många, för "sin" diet. Lite som vissa religiösa som absolut måste ha med alla andra på samma tåg.

    Kan du läsa men inte kommentera?

    Jaha, och hur trodde jag att jag skulle få svar på den här frågan då? Smartass.

    SvaraRadera
  12. Du är så klok Stattinskan :)
    Applåder pågår
    Kram

    SvaraRadera
  13. Oj, oj, oj, jag som kämpar hela tiden. Hoppa ändå inte att jag agiterar sååå hårt för någon speciell diet. Det handlar mest om träning...

    SvaraRadera
  14. Jag håller fullständigt med dej.Det är hur mycket man stoppar i kakhålet och hur mycket man rör på sig och så naturligtvis sitt arv.. Nattikram!

    SvaraRadera
  15. skitbra stattinskan!!!
    Jag hejjar på dig! :D

    SvaraRadera
  16. Förr i tiden innan alla metoder blev folk hungriga av bantning, nu blir dom förvirrade istället.

    SvaraRadera
  17. Kram och godmorgon kloka du! =)

    SvaraRadera
  18. Du har så rätt så rätt! Tyvärr är väl detta ett ämne som aldrig sinar utan kommer fortsätta i oändlighet.
    God morgon på dig!

    SvaraRadera
  19. Jag skulle vatt en prima stenåldersmänniska. Varenda kalori jag får åt mig tillgodogör jag mig. Därmed inte så att jag inte ätit mig till min övervikt för det har jag. Jag har bara inte lika mycket nåd att synda på som en del andra.

    SvaraRadera
  20. Så rätt! Du är klok som en tok. Förlåt, BOK skulle det vara :-)
    Gomorron, Stattinskan!

    SvaraRadera
  21. Åh vad rätt du har.

    Vem säger att man blir lycklig av att vara smal. Eller som en viss dum krönikör på Ab en gång sa: Det är lätt att vara smal & snygg men det är svårt att vara tjock & ful.

    Vem sa att man är snygg för att man är smal eller tvärtom?!

    Man skall må bra helt enkelt. Jag är så trött på fetthetsen i vårt land att jag kräks snart!

    SvaraRadera
  22. Det var bra tänkt och skrivet! Jag undrar om inte självkänslan spelar in lite också.
    Med bra självkänsla så kanske man inte är lika fixerad vid sin vikt. För mig som knappt har någon självkänsla alls är -5 kg väldigt viktigt, trots att jag är normalviktig.
    Ha en toppenfin dag!
    Kram BM

    SvaraRadera
  23. *stående ovationer*

    SvaraRadera
  24. Under krigsåren var det aldrig problem med övervikt. Det fanns inte nog med junk food. Allting var ransonerat. Mina barn tittar på kortet fr min realexamen och utropar "Nobody is fat". Så sant!

    Vi gick, cyklade, åkte spark el. skidor dit vi skulle. Jag kände ingen som hade bil. Bilarna som fanns, gick på gengas (fråga mej inte vad det var, men det kunde göra folk sjuka för livet).

    Bästa var när man blev bjuden på hippa till Ragna, för hennes morsa hade hamstrat socker och mjöl så vi fick sockerkaka!!!

    Självkänslor visste inte vad det var.

    SvaraRadera
  25. Kan inte annat än hålla med dej här!

    Kram

    SvaraRadera