Leta i den här bloggen

onsdag 7 september 2011

Den goda med det onda

Det är inte bara urmysigt, trevligt, roligt, fantastiskt, underbart, gott, mumsigt
(ja, ni kanske fattar vad jag menar)


att bli bjuden på varmrökt lax hos fina dottern
(ja, jag vet att bilden är dålig ... och nästa bild är inte ett skvatt bättre)

med "min" goda röra till



när en mörkrädd KÄRing en stund senare måste cykla genom den mörka gemytliga staden Malmö aggressiva staden via kyrkogården och med en cykellampa som ligger kvar där hemma på byrån och inte gör någon nytta!
(tror banne mig jag slog rekord i lång mening där ... hoppas ni tog andningspaus så jag slipper bli stämd för ringa misshandel eller nått)

Nu tappade jag bort mig helt och hållet men jag antar att inlägget skulle förmedla nått i stil med
"Man får ta det onda med det goda" ... eller nått!

Vare sig ni vill eller inte kommer min goda röra här:

  1. Ta en "trea" gräddfil och tjoffa ner den i en lagom stor skål
  2. Kläm ut en tub majonnäs - passa gärna på att klämma på "mitten" om du inte får göra det med tandkrämstuben
  3. Rota runt i frysen efter ett paket dill - i med allt, det är inget att snåla med
  4. Ta två små lökar (alltså sådana "lökar" man hittar på grönsaksavdelningen) - du kan, för allt i världen ta en stor om det känns bättre - det viktigaste är att du hackar den i lagom bitar innan du slänger ner den i "kletet"
  5. Tillsätt också en burk rom (alltså inte den man dricker utan den som kommer från fisken ... fiskfoster). Jag brukar ta röd rom, men det går bra med Stenbitsrom eller den rom som faller dig på läppen.
  6. Salt och peppar
  7. Ju längre den får vila, ju godare blir den!

Over and out!
(Rörigt inlägg? Äsch, det är sånt man får stå ut med när man dristar sig att komma in hit!)




13 kommentarer:

  1. Låter gott. Men att den bara blir bättre ju längre den får vila är ju en sanning med modifikation. Tänk om ngn får för sig att spara den till jul?
    Sv. Det är lite trögt på bloggen idag. Men det har blivit b3. Kram

    SvaraRadera
  2. tur att du inte mötte "den fule" där på kyrkogården ;)

    SvaraRadera
  3. Mumsigt för små magar :)
    Hej hopp i dag smäller det :)))
    Kramen på dig♥

    SvaraRadera
  4. Jag brukar göra en liknande röra men jag har även i broccolibuketter som fått koka upp lite snabbt. Riktigt gott till just varmrökt lax!

    Kram :D

    SvaraRadera
  5. Hahaha..ja,det var den längsta meningen jag någonsin läst. Nu först håller jag på att få färgen tillbaka på ansiktet. Det är inte lätt att läsa då man inte kan andas ;)
    Låter som en god röra.
    Tack för receptet.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Gräddfil... Det vet dom inte vad det är här nere. Brukar få fuska med creme fraische. Och jag ids inte kolla stavningen!
    :-)
    Gomorron!

    SvaraRadera
  7. Tack för receptet. Trots bildkvaliten vattnades det i munnen
    Vet inte om det hade fått mig att cykla hem. Verkar farligt där nere hos er.
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  8. För er som gillar lax är detta säkert helt underbart! Jag vägrar dock så är det bara :)

    SvaraRadera
  9. Vi är många som är tacksamma för att du så utförligt förklarade receptet! ( ja, åtminstonde vi blondiner) ;) ;)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Åh, vad smakigt, den röran till verkar god också, varför får jag för mig att det även skulle smaka med lite pressad citron ? ... det är nog ungefär så jag brukar göra röra till fisk, - lök :)

    Usch, att det ska vara så otäckt i Malmö, hemma är man bara rätt att värsta skvallerkärringen sitter på bänken och hindrar en när man vill in :)

    SvaraRadera
  11. Min mage kurrade innan jag kom in till dig. Nu mullrar den värre än ett åskväder.
    Gud så gott!
    Varmrökt lax är sååååå gott och Alex älskar det.

    SvaraRadera