Leta i den här bloggen

fredag 10 juni 2011

Skakig och skärrad, men otroligt glad!

min gata i sta´n har vi tre övergångsställen!
Det är en väldigt lång raksträcka så stressade Malmöbor gasar ofta på lite  jättemycket här!

Jag har vid ett flertal gånger varit nära att bli påkörd just vid dessa övergångsställen!



Idag hastade jag ner till affären för att handla inför middagsgästeriet!

När jag är 6-8 meter från det här övergångsstället ser jag en tjej på ca 25 år som försöker komma över gatan, gåendes med sin cykel (för stannar , det gör man inte frivilligt i Malmö)!

Men så stannar en första bil i filen närmst trottoaren. Hon vill vara snäll och slippa ta upp dyrbar tid för stressade bilister, så hon springer snabbt som ögat ut på de vita strecken ...

Det var bara ett krux!

Den svarta BMW:n som kommer i ytterfil har minsann inte tid att stanna, trots att han ser att det är en bil som står still vid övergångsstället!

Jag hör någon med ett avgrundsvrål skrika

Akta, AKTA, AKTAAAAA ...

och sedan förstår jag att det är jag själv som skriker

Det var sååå nära att hon blev rammad och i förskräckelsen började hon gråta och springa snabbare med sin cykel över gatan.

Jag skakade i hela kroppen och var på vippen att gråta jag med, men sedan vänder hon sig om, slänger en slängpuss till mig och skriker "tack för att jag fick ännu en dag"

Fortfarande skakig - men så ofantligt glad ... en tjej i ålder med min egen Moa!
Och glorian?, ja den hänger inte ett dugg på sned denna fredagkväll i juni anno 2011!

Gokväll ni underbara, var rädda om varandra!







21 kommentarer:

  1. Fy vad läskigt! Jag sitter här med tårar i ögonen jag med... Du är en riktig hjältinna!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Tur att du har röstresurser.

    SvaraRadera
  3. Det är bra många som kör som om de fått körkortet i ett flingpaket.

    SvaraRadera
  4. sv: Det är sangria. Det är ju för tusan hakar fredag :-D

    SvaraRadera
  5. Vilken tur att du var där. Otäckt!
    Ha en skön helg
    Kram

    SvaraRadera
  6. HUVVA! TAck för dina röstersurser!!!!!

    SvaraRadera
  7. Tur det inte var ett barn. När bilar parkerar så måste man stanna till lite precis efter första, har tyvärr lärt mig den farliga vägen i centrum!

    SvaraRadera
  8. Vad är det för fel på folk egentligen. Är så glad att det enda övergångsstället jag går över i stort sett är det över till mataffären. Nästan alla bilister stannar duktigt där och släpper föbi oss fotgängare det gillas!

    SvaraRadera
  9. Här i stan har vi haft liknande problem. En period gjorde polisen kontroller av hur det sköttes och bilister blev bötfällda. Blev bättre efter det men fortfarande är jag superförsiktig. Man vet aldrig
    Vilken tur att din stämma gjorde sig hörd

    SvaraRadera
  10. Åh jösses. Du räddade ju liv idag. Skakis fortfarande?

    SvaraRadera
  11. Å fy tusan. Skönt att du fanns där, här, här och där - för oss alla :)

    SvaraRadera
  12. Det är emot lagen att köra så om någon annanstannat, förutom så att man ska stanna vid övergångsställen...
    Fu faan vad ruskigt!

    SvaraRadera
  13. fy fasiken så otäckt. Tur det gick så bra, att hon hörde dig och reagerade. Det finns vissa saker man gör utan att tänka. Bra att du fanns där!

    Sv. det är tur att inte Doris kan läsa, annars hade man fått passa sig ;)

    Trevlig kväll

    SvaraRadera
  14. Usch hade kunnat gå riktigt illa. Har läst någonstans att sedan de införde "zebra-lagen" har fler dött på övergångsställen än innan.

    SvaraRadera
  15. Åh fy vad hemskt! Tur att det slutade lyckligt!
    Bra skrikit där vännen :)

    SvaraRadera
  16. Ruskig upplevelse för både dig och henne!
    Förutom att påtala det uppebara då att det är olagligt ;)

    SvaraRadera
  17. Godmorgon vår underbara hjältina!! Härligt att du finns!♥ ♥ Kramar om dej!!!

    SvaraRadera
  18. Oj...det kunde gå illa det där.
    Förstår att du blev rädd.
    Tur att rätt kvinna var på rätt plats!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  19. Fyyy va läskigt, du är en riktig superkvinna....

    SvaraRadera
  20. Men vad är det för galna bilförare ni har i Malmö!?!? Du skulle tagit regnumret och anmält idioten! Fotat med mobilen när det hände!!!

    Tur att du vrålade.

    SvaraRadera
  21. Tur du hann att reagera!!
    Och vilka tacksamma ord från den räddade!
    Hon fick verkligen ytterligare tid!

    Du ÄR en hjältinna!

    Kram

    SvaraRadera