Leta i den här bloggen

onsdag 8 juni 2011

Matbloggen, akt II

Gjorde en riktigt smarrig soppa idag!

Hittade ett recept i min GI-kokbok och sedan "modellerade" jag om den liiiite efter tycke och smak!

Jag behöver stark mat när det är varmt ...



Va? Vad sa ni? Vill ni inte ha receptet?
Himla otur hörrni, för här kommer det liksom ändå!

  • 2 msk olivolja (jag steker bara i smör)
  • 1 gul lök, finhackad (jag ska alltid överdriva så jag tog två)
  • 300 gram nötfärs (jodå, där höll jag mig inom ramarna)
  • 1 liter vatten (jag skulle kunna tänka mig några deciliter av vitt eller rött matlagningsvin också)
  • 2 morötter, skivade
  • 250 gram vitkål (vet ni hur god den nyskördade kålen är nu ... och vilka biverkningar den ger?)
  • 1 lagerblad
  • 3 msk köttfond (jag hade kalv hemma)
  • 2 msk tomatpuré (det behövdes mer än 2)
  • 1 tsk chilipeppar, malen (mer, mer)
  • 1 vitlöksklyfta, pressad
  • 1 krm vitpeppar och 1 krm svartpeppar (och jag tog även lite cayenpeppar)
Vill man ha det matigare kan man tillsätta en skvätt grädde och vita bönor också!

  1. Värm oljan smöret i en panna och fräs lök och nötfärs
  2. Häll vatten och alla övriga ingredienser - fast inte bönorna om du väljer det - i en kastrull
  3. Koka i 30 minuter





20 kommentarer:

  1. Först, först, FÖÖÖRST!!!
    :-D

    SvaraRadera
  2. Sen då, sen då, sen då?
    Ja, efter man har kokat i 30 minuter?

    Sen är jag djupt imponerat av att du har en kalv hemma. Hur tar GK det?
    :-D

    SvaraRadera
  3. Weehoo!

    sv: Så den långa långtån betyder nåt? Jag trodde bara att det var en ärftlig defekt efter min far :-D

    Gulle dig!

    SvaraRadera
  4. Svar till AMA: Ja, GK är inte så himla uppåt när det gäller "kalven", han TJURar mest över att den får ligga närmst mig på nätterna ;-)
    Dessutom är det lite jobbigt för parketten - det blir liksom så fula märken efter klövarna!
    Jag har min långtå längre på vänster fot men på den högra är de lika långa! Vad kan det betyda? Doktor Jekyll and Mr Hyde? :-D

    SvaraRadera
  5. sv: Jag har faktiskt inte fattat att längden på tårna hade nån betydelse. Storleken spelar ingen roll, liksom... Så nån pålitlig tåtydare är jag inte :-)

    Sen är jag mäkta imponerad att du - med ditt "fottycke" - har tagit dig tid och mod att studera min fot :-D

    SvaraRadera
  6. Nyskördad kål?
    Det är gasvarning nu då?

    SvaraRadera
  7. Vilken tur då. För jag vill ha receptet :)
    Det både såg och lät jättegott!

    Ha det bäst

    SvaraRadera
  8. Här skulle man kikat innan, innan nypotäterna hamnade i stekpannan.....
    ha en go kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Låter supergott. Jag hade säkert låtit lite vin åka ned grytan för det blir godare så. Hade jag inte redan ätit middag, så detta varit ett bra middagsrecept...

    SvaraRadera
  10. Kål och bönor=D Du kan öppna fönstrerna va;)
    Det lät jättegott, ska testas=D

    SvaraRadera
  11. tack för receptet det ska jag testa låter jättegott
    kramar

    SvaraRadera
  12. Har gjort en liknande förut men inte kryddat med chilipeppar. Var lite tam sist. Tack för middagen i morgon. Skönt att slippa tänka

    SvaraRadera
  13. Mumsigt värre! Får kanske testas! Fast både bönor och kål? Nej du jag fiser mycket och illa ändå!

    SvaraRadera
  14. Jummi jummi! Jag bugar och bockar allra ödmjukas för receptet. Till och med en allergiker som jag kan äta denna mat, gott!
    En goooo natter :)

    SvaraRadera
  15. Oh du! Tack för receptet! Vad smarrigt det lät! Men du...soppa i denna sommarvärme??!! Och dessutom en soppa med både hetta och sting...?! Jag menar, svetten lackar ju ändå, även utan het soppa! =)
    Kramen och godernatten!

    SvaraRadera
  16. Jätteimponerad!, det här ska testas :) .
    kramizar/Sarah

    SvaraRadera
  17. Låter supergott! Jag föredrar dock lätt, kall mat i värmen. Spar receptet till en kulen kväll ;)

    SvaraRadera