Leta i den här bloggen

onsdag 16 mars 2011

RegelVIDRIGT!!!

Egentligen har jag ingen lust ... men eftersom jag är den jag är måste jag uttrycka mitt missnöje!

Jag, moi, me ...

Åtta års anställning avslutas med att tjänsten läggs ut på entreprenad och halveras (stackars mina klienter i Staffanstorps kommun)

Jag har/hade förhoppningar trots allt
Samarbetade med Personalpartner

Gör upp upp en affärsplan för att starta upp eget som sorgterapeut, rådgivning inom området anorexi samt vara behjälplig i kontakter med myndigheter och bistå med formalia och överklaganden!

Tar luntan med papper med mig till Arbetsförmedlingen ....
....
...
...

.... bara för att få informationen att "starta-eget-bidrag" bara utgår till personer som varit arbetslösa i 18 månader - OCH har genomgått "fas 1, fas 2 och fas 3-aktiviteter"  i statens regi (dvs arbetsuppgifter som t ex att klistra streckkodslappar på varor)

"Och det ska du veta ... om du registrerar ett företag, oavsett om du har intäkter eller inte så går du miste om A-kassan" ... sa arbetsförmedlingen!!!!

Heja Sverige ...

29 kommentarer:

  1. Va, det låter ju inte riktigt klokt!!!

    SvaraRadera
  2. Det ska inte vara lätt tydligen. Men att man inte får starta-eget-bidrag förrän efter 18 mån måste vara en lokal företeelse eller så har dem ändrat sig på sista tiden.

    SvaraRadera
  3. Men det kan väl inte vara saant! Eller, jo självklart! Arbetsförmedlingen går från klarhet till klarhet. Varför belöna egna idéer eller initiativförmåga? Blir man trött...

    SvaraRadera
  4. Sverige i ett nötskal, inget förvånar en längre.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Låter ju helt otroligt!!!!
    Snart fattar man ingenting hur allting fungerar???
    Kramen på dig♥

    SvaraRadera
  6. Heja Arbetsförmedlingen! Sveriges mest överskattade instans!!

    SvaraRadera
  7. Skit.... trams och trist!!!!
    Skrik, stampa och stå på dig!!

    SvaraRadera
  8. Det där var det mest korkade & idiotiska jag har läst! Hur i hela friden har dem tänkt att man skall kunna göra rätt för sig om man skall bli ifrån tagen alla rättigheter? Det är alltså på det sätter, vi har bara skyldigheter........hur mycket är jag skyldig?!!! Fiii fabian!!! Vart är vi på väg??????

    SvaraRadera
  9. Men det är ju inte riktigt klokt hur det är,och är det verkligen 18 mån,det trodde jag inte.
    Ska det skita sig nu?
    Kram

    SvaraRadera
  10. Välkommen till min värld, det finns en hel del sugigt i AF-världen kan jag lova.

    SvaraRadera
  11. Jo jag kände liksom till det där och det är därför jag inte har lyssnat på alla som har sagt till mig att starta eget. Men jag trodde att du hade partners etc. Att registrera ett ab kostar emellertid "bara" 50 000 fr o m i år, men ändå...
    Jävla skit. Finns inget annat att säga.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Jag förstår dig. Att inte A-kassan gällde för mig visste jag inte, ingen upplyste mig. Jag betalade i "onödan" i flera år. Tack och lov så hade jag tur och hade jobb hela tiden, som en arbetskollega sa "ni är nog det enda konsultbolag som har haft 110% beläggning nu under krisen". Det var jag och Anders i vårt bolag.

    Våga VÅGA!!! Det kommer att gå jättebra för dig, det är jag övertygad om!

    Största kramen någonain!

    SvaraRadera
  13. Jag blir helt matt, bara av att läsa....
    Tro 17 att du är kokt över detta Ditt besked!
    Fas 1+2+3...är ju helt sjukt att genomgå om man som du har utbildning, ork och lust att starta igång en MYCGET behövlig verksamhet.
    Grrr!
    Morra vidare & kraaaaaam

    SvaraRadera
  14. Det där lät ju väldigt konstigt!

    SvaraRadera
  15. DU ska nog be att få träffa din arbetsförmedlare en gång till:
    http://www.starta-eget-bidrag.se/

    STår ingenting om 18 månader där!

    SvaraRadera
  16. Underbart =( Nä de är bättre om alla går och stämplar!!!

    SvaraRadera
  17. Det ska tydligen inte vara så enkelt att skapa sig ett jobb. Fasen vad trist!

    Såg vad krulli skrivit, kanske ska du till och med byta förmedlare...

    SvaraRadera
  18. nej, vad är det för konstiga regler, vad är Sverige för ett konstigt land egentligen, vill man inte att människor ska vara kreativa och skapa nya jobb :(
    Sv: du slog dig väl inte när du ramlade med cykeln vännen
    kramar

    SvaraRadera
  19. Ja.... Heja Sverige...! :(
    Men det kommer att lösa sig ändå ska du se. :)
    Nu vet jag inte alls om det kan vara aktuellt för dig, och hur ditt fack resonerar angående A-kassa om du kör via C-företag.
    Du kan ju kolla om du tror det kan vara intressant för dig. http://www.cforetaget.se/
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Men det låter ju inte klokt. Snacka om att motarbeta människor som VILL arbeta.

    SvaraRadera
  21. Jag har pratat med min arbetsförmedlingskontakt (Nices mamma) och hon skriver så här:

    Alla insatser är från febr i år hårt prioriterade. De skall gå till prioriterade grupper, vilka är: långtidsarbetslösa (läs jobb- och utvecklingsgarantin och ungdomsgarantin alltså utförsäkrade från a-kassa) funktionshindrade och nyanlända invandrare. Med det menas att man kommer från ett land utanför EU. Så fort man har gått in i fas1 kan man alltså komma i fråga. Blev det klarare nu?

    Sen; hade du inte betalt under ett år från ditt gamla företag? Isåfall är det ju bara att tuta och köra så fort som möjligt!

    SvaraRadera
  22. Dom tycks inte gilla entreprenör-anda i Sverige. Vad fasen är
    Fas 1,Fas 2 osv. förresten.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  23. Är man svårt sjuk så ska man jobba. Är man ungdom och frisk så får man inget. Hur är läget i Sverige ?

    SvaraRadera
  24. Kan man inte bara starta ett företag och skita i arbetsförmedlingen? Finns det inte något som heter Almi som kan hjälpa en? Jag ska ärligt säga att jag inte vet något om att starta eget trots att pappa min hade eget företag stora delar av sitt liv.

    SvaraRadera
  25. Jorå, så är det. Först måste du vara arbetslös LÄNGE, sen får du hjälp. Helt logiskt. Enligt AF.

    Men som Britt skriver, Almi kan hjälpa till.

    SvaraRadera
  26. Usch och fy och tvi och bläh!!! :-(

    SvaraRadera
  27. Ja, så är det fr.o.m nyår. Före nyår var det fritt fram, men nu har de fått restriktioner av politikerna. Man får ingen praktik heller, om man inte har någon sorts funktionshinder. Så jag har "tur" som fick fyra ynka veckors praktik "tack vare" mina fysiska hinder. Jag som trodde de ville att man skulle jobba..

    SvaraRadera