Leta i den här bloggen

onsdag 19 januari 2011

Helt makalöst

Konungarnas dal i all ära - men Karnaktemplet i Luxor är det mest storslagna jag upplevt.

Templet som tog två tusen år att bygga ...

Efter Konungarnas dal tog vi båt över Nilen mot Karnaktemplet i Luxor

För att förstå hur höga pelargångarna var så kan ni jämföra med mannen som finns på bild

Ramses II (som dog vid 95 års ålder och efterlämnade 165 barn) hade en favoritdotter - som han gifte sg med ... Det är hon som står där nere vid hans ben!

Drottning Hatshepsut reste två obelixer som fortfarande står kvar. Den här är den högsta i världen med sina 29 meter.

De här Faraonerna var redan döda när man byggde templet - det kan man se eftersom de har armarna i kors över bröstet

Inte nog med att det går trögt med bloggandet idag - nu ska jag glo på "Halv åtta hos mig" också innan jag fortsätter terrorisera er med bilder från Egyptenresan ...

Vänta lite  ...

Hela templet översvämmades så färgen från de flesta målningar försvann - men jag hittade en i ett tak

(inte är ni väl less redan på bilder från Karnaktemplet??? - ja, då får ni skylla er själv om ni fortsätter läsa)

Horus öga , även kallad Eye of Ra - symboliserar bland annat återfödelsen men användes även inom matematiken

Det enda Tutankamon bidrog med till i det här enorma templet var en ynklig liten pjäs

Hit in - i det allra heligaste fick bara Faraoner och präster tillträde. Här stod en enorm guldstaty - och nu hörrni

... nu tryter bloggorken (av fysiska skäl - ja, ni vet vad)

... och ni behöver inte skicka tackkort för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar